-
Αν και η ναυτιλία είναι βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας τα πολιτικά κόμματα -ακόμα και σε αυτή την περίοδο κρίσης- ελάχιστα ασχολούνται με τα χρόνια προβλήματα της. Ποιος είναι ο λόγος για την αμέλεια των πολιτικών μας; Θεωρείτε ότι οφείλεται στην απειρία στο χειρισμό των θεμάτων ή στη συστηματική αδιαφορία εξαιτίας του μικρού πολιτικού οφέλους;
Μεταξύ σοβαρού και αστείου κ. Μπίσια το γεγονός ότι οι πολιτικοί έχουν ελάχιστα ασχοληθεί με τη ναυτιλία, ίσως να είναι και ο λόγος που έχει προκόψει τόσα χρόνια. Δεν είμαι σίγουρη λοιπόν αν είναι μειονέκτημα ή προτέρημα. Υπάρχει βέβαια και η αντίθετη ρητορική. Ότι δηλαδή ευνοήθηκε από τους πολιτικούς και γι’ αυτό εξαιρέθηκε από τη φορολογία γεγονός που συνέβαλε στην ανάπτυξή της.
Είναι πιστεύω η στιγμή ν’ αφήσουμε πίσω μας το παρελθόν και ν’ ασχοληθούμε σοβαρά με τη ναυτιλία που είναι εξαιρετικά σημαντικός κλάδος για την ανάπτυξη της χώρας. Η ΔΗΜΑΡ έχει συγκροτήσει ειδικό τμήμα για τη ναυτιλία, με γνώστες του αντικειμένου, ανθρώπους της ναυτικής οικογένειας και επιστήμονες με εξειδίκευση. Θέλουμε και επιδιώκουμε να έχουμε επαφή με όλους τους φορείς που δραστηριοποιούνται στην ναυτιλία με στόχο να βελτιώνουμε συνεχώς τις παρεμβάσεις μας για το καλό της ναυτιλίας και του τόπου.
-
Πρόσφατα αρχηγοί και υπουργοί κρατών της Ασίας απηύθυναν πρόσκληση σε εφοπλιστικούς οίκους για τη μετεγκατάσταση της διαχειριστικής έδρας τους στις οικονομικές πρωτεύουσές τους. Πως πιστεύετε ότι, σε αυτό το διεθνώς ανταγωνιστικό κλίμα, θα διατηρήσουμε την εφοπλιστική- διαχειριστική αριστεία μας στον Πειραιά; Στο ίδιο πλαίσιο πως θα διατηρήσουμε ρεαλιστικά την ανταγωνιστικότητα του εθνικού νηολογίου;
Είναι ομολογουμένως μια εξέλιξη που με θορυβεί. Πρέπει να τη δούμε με σοβαρότητα. Δεν είναι πάντως νέο φαινόμενο. Και στο παρελθόν έχουν προσφερθεί ελκυστικές προτάσεις για τη μετεγκατάσταση των διαχειριστικών εδρών των ναυτιλιακών εταιρειών, με χαμηλότερο εργατικό κόστος, φορολογικές ελαφρύνσεις και γραφειοκρατικές διευκολύνσεις. Ο Πειραιάς, ωστόσο, λόγω θέσης, ιστορικής διαδρομής και παράδοσης κατέχει στρατηγική θέση στην παγκόσμια ναυτιλία και αυτό δεν αλλάζει εύκολα. Παρέχει τα εχέγγυα του κοινοτικού περιβάλλοντος και της κοινοτικής νομοθεσίας, που είναι ικανά να εξασφαλίσουν την αναγκαία σταθερότητα στη λήψη αποφάσεων, στα οικονομικά μεγέθη που απευθύνεται η ναυτιλία.
Η εγγραφή στο ελληνικό νηολόγιο, το οποίο διατηρεί τη δυναμική του κατέχοντας την 6η θέση των νηολογίων της παγκόσμιας ναυτιλίας, αποτελεί ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί στα ευρωπαϊκά και διεθνή φόρα. Αυτό ωστόσο δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας και ελκυστικότητας του. Οφείλουμε να εξυγιάνουμε τόσο το θεσμικό πλαίσιο όσο και τις γραφειοκρατικές διαδικασίες εγγραφής και έγκρισης. Με το υπάρχον καθεστώς για να ολοκληρωθεί μια διαδικασία νηολόγησης απαιτούνται περί τους τέσσερις μήνες και 36 υπογραφές από τρία διαφορετικά υπουργεία. Το παράλογο της διαδικασίας είναι αυτονόητο. Η δημιουργία ηλεκτρονικού νηολογίου, όπως έχει προ ολίγων ημερών ανακοινωθεί, είναι ένα σημαντικό βήμα μπροστά. Θα επιταχύνει τις διαδικασίες ελαχιστοποιώντας τη γραφειοκρατία και αυξάνοντας την αποτελεσματικότητα. Στη ΔΗΜΑΡ θεωρούμε, ωστόσο, πως η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού νηολογίου πρέπει να ιδωθεί μέσα από το πρίσμα της ολοκληρωτικής μεταρρύθμισης του ναυτιλιακού κλάδου, με αναπτυξιακές δράσεις, εκσυγχρονισμό των υποδομών, ποιοτική αναβάθμιση των παρερχομένων υπηρεσιών και προσέλκυση, μέσω πλέγματος κινήτρων και κανονισμών, εταιρειών υποστηρικτικών προς τη ναυτιλία υπηρεσιών.
-
Πως αντιδράτε στις δηλώσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την επανεξέταση του θεσμικού και νομοθετικού πλαισίου που διέπει την ελληνική και ελληνόκτητη πλοιοκτησία;
Πρόκειται για διακηρύξεις χωρίς νόημα αφού δεν προτείνεται κάτι συγκεκριμένο. Στη ΔΗΜΑΡ μας αρέσει να μιλάμε με προτάσεις και όχι με ευχολόγια. Για μας, η επικαιροποίηση της σχετικής νομοθεσίας, η οποία σε πολλά σημεία της είναι απαρχαιωμένη, και δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ναυτιλιακές ανάγκες, εξυπακούεται πως είναι αναγκαία, όπως και για άλλους κλάδους επιχειρηματικότητας. Κατά τη γνώμη μου αυτό πρέπει να γίνει σε μια συνεργατική συναινετική βάση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, με σαφή μεταρρυθμιστικά κριτήρια ικανά να τονώσουν τη ναυτιλιακή δραστηριότητα, αλλά και να συμβάλλουν στον κρατικό προϋπολογισμό.
-
Ποιες είναι οι σχέσεις συνεργασίας σας με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου;
Η συνεργασία μας είναι καλή. Αμέσως μετά το διορισμό του, ζήτησα να τον δω, με δέχθηκε αμέσως και με ενημέρωσε αναλυτικά για τα σχέδια του στο υπουργείο. Όταν χρειάστηκε να τον αναζητήσω για να συζητήσουμε ένα πρόβλημα για τα Κήθυρα και την επικοινωνία του νησιού ανταποκρίθηκε επίσης αμέσως. Εκτιμώ επίσης ότι συγκάλεσε δυο φορές επιτροπή απαρτιζόμενη από βουλευτές που εκλέγονται σε νησιωτικές περιοχές για να συζητήσει μαζί τους τα προβλήματα που θέτει η νησιωτικότητα. Γενικά θεωρώ ότι ο υπουργός κατανοεί ότι συμμετέχει σε μια τρικομματική κυβέρνηση και κινείται μέχρι στιγμής συναινετικά. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για τον πολιτικό πολιτισμό αυτής της χώρας που έχει δεινοπαθήσει από τις μονοκομματικές της κυβερνήσεις. Τα παραπάνω δεν σημαίνουν βέβαια ότι δεν υπάρχουν και διαφωνίες.
-
Ποιες είναι οι θέσεις της ΔΗΜΑΡ για το μεγάλο ζήτημα της επιβίωσης των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών;
Η ακτοπλοΐα είναι μεγάλο πρόβλημα και δεν επιδέχεται λαϊκισμούς. Το να υποστηρίζει κανείς σήμερα, και μάλιστα σε συνθήκες βαθιάς κρίσης, τις αλόγιστες επιδοτήσεις των ακτοπλοϊκών δρομολογίων είναι σαν να φέρνει πιο κοντά την κατάργηση κάθε επιδότησης. Το να αγνοεί από την άλλη μεριά ότι η νησιωτικότητα έχει κόστος για ένα κράτος που θέλει να διασφαλίσει σε όλους του τους πολίτες το μεταφορικό αγαθό είναι κοινωνικά άδικο. Απαιτούνται συνεπώς ειδικοί χειρισμοί, προσεκτικοί και μακρόπνοοι. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρώ πως είναι πλέον αναγκαίος ο εξορθολογισμός των επιδοτούμενων δρομολογίων, μακριά από τοπικιστικά και μικροκομματικά οφέλη. Στο παρελθόν είχαμε για παράδειγμα ανορθολογικές και δυσβάστακτες τελικά για τους Έλληνες φορολογούμενους υπέρογκες χρηματοδοτήσεις αερογραμμών και ταυτόχρονα θαλάσσιων γραμμών. Με ορθολογικό σχεδιασμό που θα εξυπηρετεί τις εθνικές ανάγκες προσφοράς και ζήτησης και θα εξισορροπεί τους στόχους, προσφέροντας λογικά κίνητρα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, με αλλαγές ενδεχομένως στη βασική μονάδα υπολογισμού του κόστους και ενιαία αρχή λήψης των αποφάσεων μπορούμε να έχουμε θετικά αποτελέσματα.
-
Έχετε επισκεφθεί τις ΑΕΝ της περιφέρειάς σας; Σε ποιους τομείς και με ποιους τρόπους πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει η αναβάθμιση κ ο εκσυγχρονισμός της ναυτικής εκπαίδευσης; Προσκαλείστε από τους φορείς να συμμετέχετε στους διαλόγους για το θέμα αυτό;
Δεν έχω μέχρι σήμερα επισκεφθεί τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) της περιφέρειας μου, παρά το γεγονός ότι αποτελούν το συνδετικό κρίκο των αρμοδιοτήτων και ενδιαφερόντων μου. Εκεί δηλαδή που ο Τομέας της Παιδείας, που είναι στην ευθύνη μου στη ΔΗΜΑΡ, συναντά αυτόν της Ναυτιλίας που είναι στις κοινοβουλευτικές μου αρμοδιότητες. Είναι στα άμεσα σχέδια μου. Μελετώ ωστόσο το ζήτημα για να αποκτήσω εικόνα. Στη δουλειά μου λέμε ότι όσα πιο πολλά γνωρίζεις για κάτι τόσο πιο πολλά μαθαίνεις όταν το επισκέπτεσαι. Το εφαρμόζω αυτό.
Η Ναυτική Εκπαίδευση αποτελεί το θεμέλιο λίθο της Ναυτιλίας και επείγει και η αξιολόγησή της και η αναβάθμισή της. Εισαγωγικά θα έλεγα ότι δεν είναι δυνατόν το περιεχόμενο των ναυτικών σπουδών να είναι ανεξάρτητο από τις γνώσεις και τις δεξιότητες που πρέπει να έχει ο σύγχρονος ναυτικός γενικά και κατά ειδικότητα. Χρειάζεται συνεπώς να αξιολογηθούν οι υπάρχουσες σχολές σε σχέση με αυτό που προσφέρουν. Δεν είναι επίσης δυνατόν η ναυτική εκπαίδευση να είναι ανεξάρτητη με την αγορά της ναυτιλίας και τις ειδικότητες που χρειάζονται. Θα πρόσθετα το ζήτημα του ηλεκτρονικού αλφαβητισμού του ανθρώπινου δυναμικού που θα στελεχώσει την ελληνική Ναυτιλία ώστε, εξοικειωμένο με τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις, να είναι ανταγωνιστικό και επαρκές. Σήμερα η ελληνική ναυτική εκπαίδευση έχει προβλήματα ξεκινώντας από την έλλειψη των αναγκαίων για την πρακτική άσκηση υποδομών όπως μηχανουργεία, προσομοιωτές γέφυρας, ναυτικά όργανα και ηλεκτρονική ναυτιλία. Προβληματικός είναι επίσης ο μεγάλος αριθμός ακαδημιών και η διασπορά τους ανά την ελληνική επικράτεια.
Ο διάλογος είναι για όλα αυτά αναγκαίος και είμαι πρόθυμη να συμβάλλω.