27.11.2014

Θέλω να πω σε σχέση με τη συζήτηση που έχει ανοίξει ότι απορώ: Δεν καταλαβαίνουν οι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ ότι σήμερα με αυτό το σχέδιο νόμου άνοιξαν τον ασκό του Αιόλου;

Ξέρετε γιατί το κάνατε; Γιατί θα μαζέψετε τώρα χιλιάδες δίκαια αιτήματα από διάφορες πόλεις, περιφέρειες για την ίδρυση ερευνητικών κέντρων. Αυτό που κάνατε με τα πανεπιστήμια, το ίδιο θα αρχίσει να γίνεται. Πήρατε ήδη μια γεύση.

Ποια είναι η γεύση; Έρχεται ο Υπουργός και φέρνει ένα σχέδιο νόμου που έχει δέκα ερευνητικά κέντρα. Και γίνεται μια τροπολογία εδώ με υπογραφές Βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, ανάμεσα στις οποίες και του κ. Γεωργιάδη, που κατά τα άλλα υπερασπίζεται στο δημόσιο λόγο του άλλα πράγματα και προσθέτει άλλα πέντε. Προσέξτε. Ξεφύτρωσαν άλλα πέντε στο διάστημα τριών ημερών που συνεδριάζει η Βουλή των Ελλήνων και σηκώνεται κάποιος Βουλευτής και προτείνει και ένα άλλο στη Κύμη και γίνεται δεκτό από τον Υπουργό και σηκώνεται και κάποιος άλλος Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας και λέει «όχι και στο Μυστρά» και αύριο θα έρθει κάποιος άλλος Βουλευτής. Όλα μπορεί να έχουν υπόσταση τα αιτήματα αυτά.

Ξέρετε, θα βρεθείτε μπροστά σε αυτό το αδιέξοδο. Αυτό που έγινε με τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ θα το υποστεί η χώρα με αυτό το σχέδιο νόμου. Και γιατί γίνεται αυτό; Διότι μέσα στο νόμο σας, κύριε Υπουργέ, και κύριε Γενικέ, δεν ορίζετε ποιος είναι ο ερευνητικός φορέας. Διάφορα, λοιπόν, ιδρύματα που έχουν στο καταστατικό τους και τη λεξούλα «έρευνα», θα έχουν δικαίωμα να σας ζητήσουν να συμπεριληφθούν και εφόσον μέσα δεν έχετε ως όρους την αξιολόγηση και την πιστοποίηση αυτών των ιδρυμάτων θα βρεθείτε μπροστά σε αυτό το αδιέξοδο.

Θα το δούμε και σε άλλα σχέδια νόμου ότι θα έρχεται ο Βουλευτής της τάδε περιφέρειας και θα λέει: «Γιατί όχι και στη δικιά μου περιφέρεια και στη δικιά μου πόλη; Και εκεί έχουμε ένα σπουδαίο επιστήμονα, ένα σπουδαίο ερευνητή;». Αυτό ακριβώς κάνετε με αυτό το σχέδιο νόμου.

Πραγματικά, συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας που εκτιμώ, απορώ πώς δεν το βλέπουν αυτό. Δεν βλέπουν δηλαδή αυτό που έγινε με τα πανεπιστήμια και τα Τεχνολογικά Ιδρύματα, το οποίο δεν μπορείτε να συμμαζέψετε σήμερα. Αυτό είναι μια βασική αδυναμία αυτού του σχεδίου νόμου.

Η δεύτερη βασική αδυναμία -και για αυτό η Δημοκρατική Αριστερά καταψηφίζει επί της αρχής- είναι ότι αντί να ενισχύσετε τη συνέργια ανάμεσα στον ιδιωτικό και στο δημόσιο τομέα ανάμεσα στο δημόσιο ερευνητικό …

Ακούστε, κύριε Γεωργιάδη, γιατί σας αφορά αυτό.

Έχουμε ένα δημόσιο ερευνητικό σύστημα κι έχουμε έναν ιδιωτικό τομέα. Θέλουμε συμπράξεις; Οπωσδήποτε. Θέλουμε πρωτόκολλα συνεργασίας για το αμοιβαίο συμφέρον. Αυτό θέλουμε. Δεν θέλουμε να υποκατασταθεί το δημόσιο ερευνητικό σύστημα από τον ιδιωτικό τομέα. Θέλουμε να μπορούν να κάθονται στο ίδιο τραπέζι, να υπογράφουν μία συμφωνία και το ερευνητικό σύστημα της χώρας να εργάζεται για να δώσει τα πορίσματα, τα οποία θα αξιοποιήσει ο ιδιωτικός τομέας.

Το κάνει αυτό το σχέδιο; Όχι, δεν το κάνει. Αντί να ενισχύσει το συμπληρωματικό ρόλο, κάνει αναπλήρωση του ενός ρόλου από τον άλλο. Αυτές είναι οι δύο πάρα πολύ βασικές αδυναμίες. Μαζί με όλη αυτήν την πανσπερμία των ερευνητικών κέντρων, ακρωτηριάζετε ερευνητικά κέντρα που είναι πολύ ψηλά στην αξιολόγηση, κύριε Υπουργέ, όπως είναι το Κέντρο ΑΘΗΝΑ. Του πήρατε ένα κομμάτι για την Πάτρα. Τώρα παίρνετε ένα άλλο κομμάτι για τη Βόρεια Ελλάδα.

 Θέλω να έρθω, κύριε Πρόεδρε, σε κάποιες τροπολογίες που δέχθηκε ο Υπουργός και ήταν βουλευτικές. Η πρώτη απ’ αυτές αφορά το Μικρολίμανο του Πειραιά.

Θέλω να πω στον κύριο Υπουργό -που ενδεχομένως δεν το ξέρει- ότι το Μικρολίμανο, μία ζώνη πολύ τουριστική, είναι αποκλεισμένη για τους πολίτες, όχι μόνο για τους Πειραιώτες αλλά για όλους. Δεν μπορεί κανένας να πλησιάσει το παράκτιο μέτωπο. Γιατί; Γιατί τα κλασσικά τραπεζάκια των ωραίων παραδοσιακών εστιατορίων έχουν κτιστεί και έχει γίνει μία επέκταση, η οποία κόβει όλη την παράκτια ζώνη από τους πολίτες.

Πρέπει να σας πω ότι όταν εκλέχτηκα Βουλευτής Πειραιά, μας φώναξε ο τότε Δήμαρχος, κ. Μιχαλολιάκος να μας ζητήσει να συναινέσουμε σε μία παράταση ενός έτους για να μην κατεδαφιστούν αυτά, έτσι όπως προβλέπει η κείμενη νομοθεσία. Πέρασαν δύο χρόνια και παραπάνω και τώρα έρχεται μία τροπολογία που ζητά νέα παράταση και λέει για προθεσμία δώδεκα μηνών και να έχει ολοκληρωθεί η μεταστέγαση των δραστηριοτήτων που στεγάζονται στις άνω κατασκευές. Δίνετε άλλον ένα χρόνο παράταση. Οπωσδήποτε πρέπει να δοθεί κάτι. Όμως, ορίστε το σαφώς, ώστε να τελειώνει αυτή η αυθαιρεσία και να μην καλύπτεται με συνεχείς τροπολογίες παρατάσεων.

Επίσης, κάνατε δεκτή μία τροπολογία που αφορά τις εφαρμογές με ακτινοβολίες. Είναι πολύ σύνθετη, ενδεχομένως να είναι σωστή. Γιατί δεν την πάτε στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής να γίνει μία συζήτηση; Δεν έγινε καμία συζήτηση εδώ για αυτήν την τροπολογία, απολύτως καμία. Την κάνατε δεκτή. Να την πάτε στην αρμόδια Επιτροπή. 

Δύο, τρεις κουβέντες θα πω για το διάλογο που έγινε εδώ ανάμεσα στους Βουλευτές, αλλά και στο Υπουργείο, σε ό,τι αφορά τη μειονοτική εκπαίδευση. Εμείς έχουμε πει ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση η τροπολογία που φέρνετε. Γιατί είναι στη σωστή κατεύθυνση; Διότι εντάσσεται όλο αυτό το παράλληλο σύστημα που αφορούσε τη μειονοτική εκπαίδευση στους κανόνες της γενικής εκπαίδευσης, ενισχύοντας την ισοπολιτεία. Αφού το κάνετε, όμως, αυτό γιατί κρατάτε τη διάκριση του «συν δύο χρόνια» γι’ αυτούς, οι οποίοι πρόκειται να διδάξουν στο τουρκόφωνο πρόγραμμα; Με αυτόν τον τρόπο διαιωνίζετε τη διάκριση αυτή και θα τη βρείτε μπροστά σας. Διότι ο απόφοιτος του παιδαγωγικού τμήματος που διδάσκει στα δημόσια σχολεία της χώρας, θα μπορεί να το κάνει με τέσσερα χρόνια και ο άλλος, ο οποίος θα διδάξει στο τουρκόφωνο πρόγραμμα των μειονοτικών σχολείων, θα χρειάζεται πέντε ή έξι. Δεν ορίζετε και το χρόνο. Και αυτό είναι άλλη μία διάκριση.

Σας έχουμε προτείνει: Η πολιτεία θα πρέπει να δίνει σε όλους το δικαίωμα και με τον ίδιο κανόνα να διορίζονται στα σχολεία οι απόφοιτοι των παιδαγωγικών τμημάτων.

Κατ’ αρχήν, γιατί αποκλείετε τους αποφοίτους των παιδαγωγικών τμημάτων από το να διδάξουν στα ελληνόφωνα τμήματα των μειονοτικών σχολείων; Όλοι θα πρέπει να έχουν αυτό το δικαίωμα.

Αν νομίζετε, που έτσι είναι, ότι χρειάζεται επιπλέον προσόντα για να διδάξει ο δάσκαλος στο τουρκόφωνο τμήμα, βάλτε επιπλέον μαθήματα στα παιδαγωγικά και ορίστε ως προϋπόθεση να τα έχουν πάρει αυτά κατ’ επιλογή.

Σε ό,τι αφορά τα Πειραματικά Σχολεία, δεν μπορείτε να κάνετε ένα δημόσιο σχολείο πειραματικό χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του συλλόγου των διδασκόντων, γιατί αυτοί θα κληθούν να αναβαθμίσουν το σχολείο αυτό. Χωρίς τη συμμετοχή των διδασκόντων ένα δημόσιο σχολείο δεν μπορεί να γίνει πρότυπο. Χρειάζεται, λοιπόν, η συμμετοχή τους, η συνεισφορά τους. Γι’ αυτό χρειάζεται και η σύμφωνη γνώμη τους.

Τέλος, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου για την έρευνα, ελλείψει ενδεχομένως συγκεκριμένων θέσεων για την έρευνα, ακούστηκαν εδώ διάφορες εθνικιστικές «κορώνες», με υψίφωνο, όπως πάντα, τη Χρυσή Αυγή, αλλά και τενόρους και από τους ΑΝΕΛ και Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.

Αυτές οι «κορώνες» αφορούσαν το πρόγραμμα μουσουλμανοπαίδων, το αν ανακηρύχθηκε ο τάδε ή ο δείνα επίτιμος διδάκτορας σε ένα πανεπιστημιακό τμήμα, το ποιο θα είναι το περιεχόμενο σπουδών της Θεολογικής Σχολής.

Θέλω να σχολιάσω παραφράζοντας τη ρήση που λέει ότι «ο εθνικισμός είναι το τελευταίο καταφύγιο των απατεώνων», ρήση που δυστυχώς τελευταία επαλήθευσε με τον καλύτερο τρόπο ο κατεξοχήν ρήτορας αυτών των ιδεών, ο Πρόεδρος του ΛΑΟΣ κ. Καρατζαφέρης.

Ελπίζω και εύχομαι σε όσους βγάζουν αυτές τις «κορώνες» να μην ακολουθήσουν το παράδειγμά του.

Ευχαριστώ.

Απάντηση  στον Υπουργό Υγείας Ανδρέα Λοβέρδο  και  επί των  τροπολογιών.

Κατ’ αρχήν, ζήτησα τον λόγο επί προσωπικού, διότι αναφέρθηκε ο Υπουργός και μας κατηγόρησε για δημαγωγία. Δεν ξέρω αν το συγκεκριμένο αναφερόταν σ’ εμένα.

Θέλω, όμως, να απαντήσω και να σχολιάσω ότι έχω δει, κύριε Υπουργέ, ότι εκνευρίζεστε πάρα πολύ όταν αναδεικνύουμε την πελατειακή πλευρά της πολιτικής σας δραστηριότητας. Υπάρχει τρόπος να το θεραπεύσετε σταματώντας τα «δωράκια» δεξιά-αριστερά, γιατί έχουμε εντοπίσει πάρα πολλά σε μία συζήτηση…

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Αυτό είναι προσωπικό.

ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Όταν κατηγορείτε για δημαγωγία, δεν είναι προσωπικό;

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Η δημαγωγία είναι πολιτική στάση.

ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Άρα, αν θέλετε να σταματήσουμε την κριτική επ’ αυτού, πρέπει να σταματήσετε κι εσείς τα «δωράκια» κι εμείς θα συμφωνήσουμε σε όλες τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες, που έχουν φυσικά το πρόσημο της προόδου, όχι της απορρύθμισης, αλλά της ουσιαστικής μεταρρύθμισης.

Αφού έχω λίγο χρόνο, θέλω κι εγώ να δηλώσω ποιες τροπολογίες ψηφίζει η Δημοκρατική Αριστερά και ποιες όχι.

Θα ψηφίσουμε «ναι» στην υπουργική τροπολογία 1998, που ρυθμίζει τα θέματα της Εκκλησίας της Κρήτης.

Θα ψηφίσουμε «ναι» στην τροπολογία 2029 που δίνει τη δυνατότητα στους αξιωματικούς μέχρι του βαθμού του πλοιάρχου του Λιμενικού Σώματος να παραμείνουν στην ενεργό υπηρεσία μέχρι δύο χρόνια κ.λπ.. Παρόλο που είναι άσχετη με το περιεχόμενο του νόμου και δεν μας αρέσουν αυτές οι τροπολογίες, θεωρούμε ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση και θα την ψηφίσουμε.

Θα ψηφίσουμε «ΝΑΙ» στην υπουργική τροπολογία 2032, που ρυθμίζει τα θέματα του πειθαρχικού των εκπαιδευτικών με την τροποποίηση του Οργανισμού του Υπουργείου Παιδείας και τις ρυθμίσεις του ΣΑΕ.

Θα ψηφίσουμε «ΠΑΡΩΝ» στην υπουργική τροπολογία 2046, που τροποποιεί διατάξεις του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων κ.λπ..

Θα ψηφίσουμε «ΝΑΙ» στην τροπολογία 2052 για το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης των διευθυντών.

Θα ψηφίσουμε «ΠΑΡΩΝ» στην τροπολογία 2018 για την αδειοδότηση από την Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας, γιατί θεωρούμε ότι θέλει συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

Θα ψηφίσουμε «ΝΑΙ» στην τροπολογία 2058 για την ίδρυση εργαστηρίων στα ΑΕΙ με πράξη του πρύτανη μετά την έκδοση των οργανισμών των ιδρυμάτων. Θεωρούμε ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση.

Θα ψηφίσουμε «ΝΑΙ», επίσης, στην τροπολογία 1992 για μετεγγραφές φοιτητών με σοβαρές παθήσεις κ.λπ., που έγινε δεκτή από το Υπουργείο Παιδείας.

Στις άλλες τροπολογίες ψηφίζουμε «ΟΧΙ». Νομίζουμε ότι στις ομιλίες μας είχαμε τη δυνατότητα να εξηγήσουμε γιατί.

Ευχαριστώ.